Checkout
BLOG
tu dowiesz się więcej i poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawne pytania
Co to znaczy "zabezpieczyć pojazd"?
Lakier dawno temu zabezpieczano woskami, dzięki rozwojowi technologi na rynku pojawiły się znacznie trwalsze oraz porządniejsze produkty. Zaczęto dopasowywać skład preparatów do warunków atmosferycznych oraz do obecnie panujących norm lakierowania pojazdu.
Lakiery dziś zabezpiecza się powłokami lub foliami PPF.
Główne zalety zabezpieczenia lakieru samochodowego:
Po pierwsze ochrona , po drugie trwałość, po trzecie estetyka.
Jednak jest to tylko początek zalet zabezpieczenia…
Oto kilka powodów, dlaczego warto chronić lakier samochodowy:
1. Ochrona przed czynnikami atmosferycznymi: Lakier samochodowy jest narażony na szereg szkodliwych czynników atmosferycznych, takich jak słońce, deszcz, śnieg, grad, kurz i zanieczyszczenia powietrza. Te elementy mogą powodować utlenianie, blaknięcie i korozję lakieru, prowadząc do utraty koloru i połysku.
2. Odporność na zanieczyszczenia drogowe: Samochody narażone są na różnego rodzaju zanieczyszczenia drogowe, takie jak sól używana do odśnieżania, kamienie, żwir i inne drobne cząstki, które mogą rysować i uszkadzać powierzchnię lakieru.
3. Promieniowanie UV: Słońce emituje szkodliwe promieniowanie UV, które może prowadzić do fotodegradacji lakieru. To zjawisko może powodować matowienie, pękanie i utratę elastyczności powłoki lakierniczej.
4. Zabezpieczenie przed środkami chemicznymi: Kontakt z agresywnymi substancjami chemicznymi, takimi jak detergenty, środki czyszczące, kwasy lub substancje ropopochodne, może uszkadzać lakier, prowadząc do korozji i trwałych uszkodzeń.
5. Estetyka i wartość pojazdu: Samochody z dobrze utrzymanym lakierem prezentują się lepiej, co może wpływać na ich wartość rynkową. Zadbane auto z zachowanym oryginalnym lakierem zazwyczaj przyciąga więcej uwagi i może być bardziej atrakcyjne dla potencjalnych kupców.
Czemu "kiedyś tego nie było"?
nie było też wodnych lakierów i norm unijnych.
Kiedyś na naszych samochodach stosowano lakiery rozpuszczalnikowe, które charakteryzowały się odpornością na zarysowania, były dużo trwalsze różniły się grubością. Dziś wszystkie samochody są cienko natryskiwane lakierem wodnym. Choć jest bardziej przyjazny dla środowiska, zdobywa na popularności ze względu na zmniejszenie emisji lotnych związków organicznych (VOC) w porównaniu do tradycyjnych lakierów rozpuszczalnikowych, jest znacznie cieńszy i podatniejszy uszkodzenia. Jego odpornośc chemiczna jest o 7 razy mniejsza niż w przypadku lakierów na bazie rozpuszczalników.
Samochody od kilku lat mają nałożoną normę UE dotyczącą grubość i skład natryskiwanego lakieru. I dziś już każdy samochod, który wyjeżdża z salonu jest polakierowany wodnym lakierem o grubości około 70 – 100 mikronów, co w porównaniu do samochodów produkowanych 10 lat wstecz których grubość warstwy lakieru wynosiła od 110 – 180 lakiery rozpuszczalnikowego.
Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie jednym zdaniem, trzeba w prost zaznaczyć, że kiedyś nie trzeba było zabezpieczać lakierów ponieważ były trwalsze.
Porównanie folii PPF i powłok - trwałość?
Wybór między powłoką ceramiczną a folią ochronną (PPF – Paint Protection Film) zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb i warunków użytkowania pojazdu. Oto kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę:
Powłoką nada lakierowi blask i głębie koloru. Uchroni go przed czynnikami chemicznymi. Dzięki warstwie hydrofobowej usprawni mycie i utrudni zabrudzenie pojazdu. Powłoki utleniają się, więc trzeba je serwisować. Producenci dają różne długości gwarancji w zależności od składu powłoki. W naszym studio korzystamy z Gtechniq, który daje aż 9 lat gwarancji na jedną z flagowych powłok.
Folia ochronna to fizyczna bariera między lakierem, a potencjalnie szkodliwymi czynnikami. Chroni przed kamieniami, zarysowaniami, owadami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowa ma 200 mikronów grubości co w przypadku powłok ceramicznej jest to zaledwie 2-3 mikrony. Folia posiada warstwę samoregeneracyjną dzięki której powstaje uszkodzenia mechaniczne odkształcają się do swojego pierwotnego wyglądu pod wpływem ciepła (np. promienie słońca) UWAGA: Folia ma dużą odporność, ale nie jest głazoodporna;)
Porównanie folii PPF i powłok - cena?
Ceny folii ochronnych (PPF) i powłok ceramicznych są uzależnione od kilku czynników takich jak wielkość pojazdu, rodzaj użytego produktu, zakres prac (ilość elementów) model pojazdu i trudność oklejenia elementów. Powłoki są zdecydowanie tańsze, głownie ze względu na koszta zakupu powłoki oraz łatwość jej aplikacji. Do oklejania auta folią potrzebne jest duże doświadczenie oraz wiedza. Materiał, czyli folia bazuje w zakresie cenowym 500 – 600 zł netto za metr bieżący, w przypadku oklejenia całego lakieru z zewnątrz zużywa się około 15 metrów folii ochronnej.
Czy muszę umyć samochód przed przyjazdem na usługę?
Odpowiedź brzmi : zdecydowanie NIE. Samochód przed wiekszością usług w naszym studio musi zostać oczyszczony chemicznie. Więc nawet jeśli klient chcący wykazać się dobra wolą i przyjedzie do nas świeżo umytym samochodem to ten i tak trafi na kilkugodziennie mycie detailingowe. Przygotowanie lakieru przed aplikacja powłok lub oklejeniem folia jest bardzo ważne. Dobrze oczyszczona powierzchnia to podstawa porządnie wykonanej usługi. Dekontaminacja lakieru, glinkowanie oraz dotarcie do wszystkich szczelin wymaga czasu, wiedzy i precyzji dlatego wykonują to doświadczeni i certyfikowani detailerzy.
Czemu tak trudno wycenić usunięcie wgniecenia w karoserii?
„wszystko zależy od czasu”
Wyciąganie wgnieceń z karoserii samochodu jest zadaniem, które może być trudne do precyzyjnej wyceny, dlatego często wymaga oględzin „na żywo”. Poniżej klika zależności które wpływają na koszt tej usługi.
Różnorodność wgnieceń: Istnieje wiele różnych rodzajów wgnieceń o różnym stopniu trudności. Proste wgniecenia o niewielkich rozmiarach mogą być stosunkowo łatwe do naprawy, podczas gdy głębsze, bardziej skomplikowane lub wgniecenia znajdujące się w trudno dostępnych miejscach mogą wymagać bardziej zaawansowanej pracy
Lokalizacja wgnieceń: W zależności od tego, gdzie znajduje się wgniecenie, może być trudniej dostępne i wymagać bardziej precyzyjnych narzędzi oraz umiejętności.
Rodzaj lakieru i wykończenia: Różne rodzaje lakierów i wykończeń karoserii mogą wpływać na proces naprawy wgnieceń. Lakier metaliczny, perłowy czy matowy może wymagać dodatkowej uwagi podczas naprawy.
Zakres uszkodzeń: Jeśli wgniecenie jest częścią większego uszkodzenia karoserii, proces naprawy może być bardziej skomplikowany i czasochłonny.
Metoda naprawy: Istnieje wiele różnych metod wyciągania wgnieceń, takich jak PDR (Paintless Dent Repair), tradycyjne metody z wykorzystaniem narzędzi, ciepła, itp. Każda z tych metod może różnić się czasem i skomplikowaniem
Doświadczenie i umiejętności technika: Umiejętności i doświadczenie technika wykonującego naprawę mają znaczący wpływ na czas oraz jakość pracy.